top of page
Tavla1_100_60.jpg

OM
KoNcepTet

Bakgrund

Body In Motion grundades 2008 för att vara ett koncept som fokuserar på människan och en helhet kring hälsa, mat och ett hälsosamt leverne. Under 5 år reste grundarna och skaparna av BIM världen runt för att söka inspiration och samla fakta från bland annat forskning för att kunna bygga upp en plattform för ett unikt koncept som fick namnet Body In Motion (BIM). 

BIM är ett hälsokoncept för den moderna människan, anpassat till dagen samhälle där vi vill äta det som är rätt och bra för kroppen, och det ska gå snabbt.

 

Konceptet vänder sig till alla. Allt från det stora antalet människor som är nöjd med hur de lever sina liv, men gärna vill vara del av ett hälsosammare leverne genom vad man äter och dricker. Eller den som bestämt sig att för att vilja må bättre genom träning och mat. Eller idrottspersonen som vill få en större effekt av sin träning.

Vi blir allt mer intresserade av vår hälsa och vårt utseende. Marknaden för utseende relaterade produkter växer årligen med mer än 100%. Forskning visar dessutom att i framtiden kommer så mycket som 60% av befolkningen att lida av övervikt, som i sin tur kan förorsaka en mängd sjukdomar. De flesta av oss vill leva ett hälsosamt och energifullt liv, men har varken tid eller kunskap om hur. I dagens tidseffektiva samhälle behöver vi hjälp för att lyckas med detta. 

BIM skapades därför att vara det första hälsokoncept som erbjuder inte bara god hälsomat som passar alla, utan också kunskaper om hälsa och motion för att Vägleda till ett hälsosammare liv. BIM tar en plats på marknaden där det i dag inte finns några aktörer eller konkurrens. Det finns ingen i dag som har alla de delar som BIM erbjuder sina kunder/gäster. Helhetskonceptet innehåller tre restaurangkoncept Coffe-shop , Daily Dining (Grab & Go), och Fine Dining. Därutöver även produkter anpassade för att säljas i dagligvaruhandeln.

BIM har lyckats etablera en unik nytänk i en redan mycket etablerad bransch.  BIMs unikitet speglar sig även i den matkoncept som restaurangen har valt att placera sig inom. BIM har skapat en egen väg som är en korsning mellan Fresh Food, Fast Food och Helath Food.

Där även samtliga rätter och dryck finns i form av Take Away.

Bild3.png
Bild2.png

Maten

BIMs mat-idé bygger på att inget steks eller friteras, utan tillagas i ångugnar efter BIMs egna unika recept med inspiration från Asien, Medelhavet och USA. Alla maträtter och dryck är innehållsdeklarerade i form av kalorier, kolhydrater, fett, protein och GI.

All mat hos BIM har nämligen en fullständig innehållsdeklaration för att man som gäst ska veta exakt vad man äter och hur mycket näringsämnen man får i sig.

SMAK, KONSISTENS, INNEHÅLL och den VISUELLA FRAMSTÄLLNINGEN är de fyra hörnstenar i matkonceptet. 

I dagens kosthållning finns en obalans mellan kolhydrater, fett och protein. BIMs unika mat försöker höja proteinvärdet (som är byggstenen i våra muskler) genom väl utvalda ingredienser. De utvalda råvarorna ska dessutom hjälpa till att höja blodcirkulationen, vara energi-förhöjande via sin sammansättning och ha ett låglaktos innehåll. Mängden kalorier är låg i BIMs mat och 90% av alla rätter är helt fria från tillsatt socker och fett.

bottom of page